miércoles, 30 de marzo de 2011

Estudi poblacional de les comunitats de cargols i llimacs del pati de casa meva.

Avui entrada especial, dedicada a un petit experiment que estic fent a casa meva. Podria dir "no ho feu a casa" o "proveu-ho!" però la qüestió és que l'inici d'aquest experiment es basa sols en l'observació de allò que passa, sense forçar processos. Evidentment un no es pot passar dies sencers mirant el pati i per a resoldre les qüestions que m'he plantejat s'hauran de manipular les coses.

Tinc al pati, en una superfície de mig metre quadrat, on hi ha plantada una bugamvilia, una falguera, una planta del diner, i bastants trèbols una doble població de llimacs i cargols (gènere Rumina), una sola espècie de cadascun. L'observació m'ha de servir per a obtenir informació sobre aquests animals, i aleshores m'he plantejat una sèrie de preguntes:

- Determinar les hores d'activitat en un cicle circadià, i si l'experiment dura prou, en un cicle circanual.
- Veure així si la competència entre les espècies  es dona en franges horàries, o si existeix convivència total de les 2 comunitats.
- Estudiar la durada de vida de cada espècie i el creixement, esbrinant quan triguen a fer-se adults.
- Fragilitat de les closques dels cargols. Quan el cargol mor la closca es trenca? Parteixo d'una observació primària de que mai he trobat closques buides, sempre amb individu.
- Fer un experiment per a veure si amb aliments molt rics en calci la closca perdura.
- Veure si entre les comunitats hi ha diferències pel menjar.
- Estudiar  la nova introducció d'una espècie de cargol diferent per a veure què passa a l'ecosistema.

Porto uns pocs dies, dedicant uns minuts al vespre a veure què passa. El que escric ara són les coses que han passat aquests primers dies, sense haver incidit en la manipulació de l'ecosistema per estudiar per exemple la durada de vida d'un individu o el creixement.

>Es fan les 20.30 i els cargols comencen a sortir. En aquest mig metre trobo 16 cargols de tamany normal, 2 joves i 2 de petitons. Aquesta població es manté al llarg dels dies aproximadament. No he fet cap marcatge i simplement observo el que passa. Cap a les 21.30 presenten activitat uns 8-9 cargols, i més tard, cap a les 24.00, veig més activitat en la majoria de la població. Durant el dia s'estan sota roques, amagats, per a reposar. El curiós ha estat amb els llimacs. Quan vaig començar sols observava 1 o 2 llimacs madurs, i casi cap de petit. El 4t dia vaig donar una fulla de col perquè mengessin i vaig veure que als llimacs els agradava més. El dia següent la població de llimacs havia igualat la de cargols! Crec a més a més que hi ha diferències en les zones que habiten, i potser també d'horari (els llimacs surten més d'hora). I als cargols agrada molt la planta del diner!

Aviat apareix un nou enemic. Enemic comú, competidor, que potser  s'extendrà més a mesura que vingui la calor. Poblacions de formigues petitonetes arriben a la zona experimental on de tant en tant deixo menjar perquè hi vagin els meus gasteròpodes. Crec que sent poques i sent tants els llimacs i cargols de moment no hi haurà problema. No obstant, vaig presenciar abans d'ahir, en el 1r moment que vaig veure les formigues, una escena en què un llimac que intentava menjar la fulla de col era atacat o molestat per 9-10 petites, que el rodejaven com tractant una bèstia immensa en una película. Aquest, veient que seria atacat durant tota l'estona, va fugir el més ràpid que va poder, cap a una banda on no hi havia rajola, no terra.

Continuaré aquest experiment, comentant el que trobi curiós o que respongui alguna de les preguntes que m'he fet. 

La pròxima entrada la nº 25, a veure si m'extenc més o faig algo especial!

3 comentarios:

  1. Mola! potser podries fer-ho en format de taula al word o a l'excel i copiar-ho aqui directament, axis t'ordenaria més a controlar-ho i seria més gràfic pels teus fans.

    Però una pregunta, què és un cicle circadià? el circanual entenc q es un any però aquest q t'he preguntat no m'imagino...

    au força!

    Jordi

    ResponderEliminar
  2. ah, i si et mors de ganes et deixo fer l'entrada nº 25 del set. és el més especial q pots fer-la. Però si no vols ho entenc, suposo q te'l reservaràs per la entrada 100

    ResponderEliminar
  3. circadià és el cicle deldia seguint patrons solars, 24 hores

    circalunar és el cicle de la lluna al voltant de la terra

    ResponderEliminar